torsdag 8 mars 2012

Boktjuven

År 2005 utkom Markus Zusak med boken Boktjuven, originaltitel The Book Thief.
Ytterligare 6 år senare, bestämde jag mig för att ge mig på denna hyllade bok.

Året är 1939 och 9 år gamla Liesel Meminger bor hos en fosterfamilj.
Hennes föräldrar har tagits till ett koncentrationsläger och hennes bror är död. På begravningen snor Liesel dödgrävarens handbok, och denna blir hennes hemlighet.
Under åtskilliga nätter lär sig Liesel att läsa och skriva, med hjälp av sin nya pappa Hans Hubermann, medans bomberna faller runt om i Tyskland.
Senare börjar hon också att stjäla böcker, från borgmästarens bibliotek, nazisternas bokbål - varstans det än finns dessa bundna papper med märkliga ord.

Att kunna förstå hur den här boken har blivit så omtyckt och fascinerat så många läsare är ingen konst alls - och även jag blev väldigt hänförd när jag läste den!
Markus Zusak har kommit på ett alldeles unikt sätt att berätta sin historia på, genom Dödens perspektiv.


Samtidigt som boken är underhållande, får du chansen att ta del av både religion och historia, och detta med glädje.

4 kommentarer:

  1. Ser fram emot att läsa alla mysiga boktips!
    Puss min älskade!<3

    SvaraRadera
  2. Den har jag läst, den är rätt bra :D <3

    SvaraRadera
  3. Kul att du startat en bokblogg johanna!

    SvaraRadera
  4. sv; Tack! Ja, du får hänga med mig någon gång! :) <3
    Btw, bloggen är väldigt fin!

    SvaraRadera